3.2.4.3 Økonomistyring
Prosjektleder skal på overordnet nivå planlegge og styre prosjektet økonomisk, samt føre kontroll med og følge opp ressursbruken i prosjektet.
Prosjektleder skal lede og referere møter som PL innkaller eller koordinerer og informere og rapportere til berørte parter.
Prosjektleder skal
- Rapportere økonomi, innhente tilbud på tjenester for bemanning av organisasjonen og foreslå metode for kostnadsberegninger
- Påse utarbeidelse av kostnadsberegning/ årskostnadsberegning og livssyklusberegninger .
- Samle kostnadskalkyler til kostnadsoverslag
- Påse at deltakerne i organisasjonen er forsikret
- Overvåke, rapportere og følge opp kostnadsutviklingen i prosjektet
- Holde oversikt og behandle avvik/endringer og rapportere til oppdragsgiver
- Bearbeide kostnadsramme, utvikle LCC- og LCV-beregninger
- Ajourføre budsjett og de nødvendige underlag for dette.
- Lede og referere møter som PL innkaller eller koordinerer
- Samle og utarbeide rapporter til oppdragsgiver om utvikling av prosjektet med hensyn til fremdrift, økonomi og avvik fra vedtatte planer
Spesifisering av ytelse
Denne funksjonen er ikke tilgjengelig i Hoved-AY, kun egendefinerte AY'er.